Arkiv: News


Meditude välkomnar ny hälsoinformatiker

Meditude AB får återigen ett nytt ansikte i teamet. Efter årsskiftet tillträder Anette Guy-James sin nya tjänst som hälsoinformatiker på företaget.

Anette Guy-James arbetade tidigare med personer i behov av särkilt stöd och hade mycket kontakt med sjukvården. När hon sedan kände för att testa på något nytt ville hon göra någonting där hon kunde dra nytta av sina tidigare erfarenheter.
– Jag ville bygga på någonting nytt, så därför studerade jag hälsoinformatik på Karolinska institutet och Kungliga Tekniska Högskolan, säger Anette Guy-James.

Varför sökte du dig till Meditude?
– Jag tänker att det är en rolig och liten grupp med kollegor, där jag tror att jag kommer trivas väldigt bra. Jag har jättebra arbetskamrater redan nu men jag ser verkligen fram emot att komma in i det nya gänget. Det finns en stor utvecklingspotential och jag vill gärna vara med i företagets utveckling framåt. Många roliga uppdrag väntar.

Vilka är dina styrkor och kompetenser?
– En styrka är att jag försöker att se lösningar istället för problem. Det fungerar bra då det brukar leda till resultat. Jag är också flexibel och öppen. Jag försöker titta utifrån vårdens och patientens perspektiv.

Fakta: Anette Guy-James
Ålder: 49 år.
Familj: Sambo och en 18-årig son.
Bor: Södermalm i Stockholm.
Intressen: Träna, umgås med vänner och familj, äta god mat och resa. Trinidad och Tobago i Västindien tillhör favoritresmålen.


Erfaren ledare ansluter till Meditude

Meditude AB får snart en ny medarbetare.
Den 8 maj tillträder Lennart Skärblom tjänsten som konsult inom management och projektledning på företaget.

Lennart Skärblom, som är utbildad civilingenjör, inledde sin yrkeskarriär inom IT-området i mitten av 1980-talet.
Efter att ha arbetat som systemtekniker på några olika statliga myndigheter tog han steget över till sjukvården och Huddinge sjukhus 1995 där han under de första två åren jobbade med teknisk projektledning. I januari 1997 blev han tillfrågad om att bli chef för sektionen för utvecklingsstöd.

−Jag var då chef för en grupp som ansvarade för införandet av en rad olika system, säger Lennart Skärblom.

Därefter jobbade han i sex år som IT-chef på S:t Görans sjukhus innan han 2008 sökte sig vidare till Stockholms sjukhem där han innehar samma befattning.
Där har han under åren ansvarat för bland annat upphandlingar, systeminförande och IT-säkerhet.

−Det har varit mycket stimulerande att på nära håll fått följa en utveckling som har gått i ett rasande tempo. Sjukvård berör oss alla och därför är det viktigt att utveckla system som underlättar tillvaron för såväl personal som patienter.

Och nu står Lennart Skärblom redo för nya utmaningar.

Varför sökte du dig till Meditude?

−I första hand för att Meditude är ett framåtsträvande företag med bra grundvärden. Efter 19 år som IT-chef har jag samlat på mig många erfarenheter och jag vill använda min kompetens till att bidra på ett område där det finns mycket potential. Jag känner dessutom företagets vd Qemajl Imeri sedan tidigare. Han gjorde nämligen sitt examensarbete på Huddinge sjukhus när jag var chef där. Det ska bli kul att jobba tillsammans med honom igen.

Vilken är din styrka och kompetens?

−Jag anser att min analytiska förmåga är min främsta tillgång. Jag kan se helheten, är kreativ och kan se lösningar på problem.
Dessutom anser jag att det är viktigt att få input från medarbetarna för att kunna skapa en rättvis bild av verkligheten som alla kan förlika sig med, säger Lennart Skärblom.

Fakta: Lennart Skärblom

Ålder: 55 år.
Familj: Fru och en tioårig dotter.
Bor: I Bromma.
Fritidsintresse: Koppla av på familjens lantställe.


Meditude, vårdens IT-kirurger, är ett konsultföretag med specialistkompetens i ledningsfrågor, verksamhetsutveckling och systemutveckling inom vård och omsorg.

Vi är medlemmar i branschorganisationen för medicinteknik Swedish Medtech och vi har kollektivavtal genom Almega IT&Telekomföretagen.


Projekt öppnar för gränsöverskridande informationshantering

StandIN-projektet syftar till att stärka framtidens vård och omsorg genom att framarbeta underlag för att fastställa ramverk för standarder.
Ett projekt som inkluderar företag, myndigheter, landsting/regioner, SKL, högskolor och universitet.

Hilkka Linnarsson och Johan Lidén

Hilkka Linnarsson och Johan Lidén

Bakgrunden till StandIN-projektet, som inleddes i slutet av förra året på initiativ av Anders Lönnberg, nationell samordnare för life science, är att det finns en strävan att öka digitaliseringen inom hälso- och sjukvård från regeringens sida.

−Det finns stora vinster med att öka hastigheten i informationsöverföringen mellan olika organisationer. Genom att föreslå ett ramverk av standarder och riktlinjer förbättras situationen för vård och omsorg, eHälsoindustrin och forskningen i landet, säger Johan Lidén, styrgruppsordförande i StandIN-projektet och affärsutvecklingschef för Norden på Intel Health and Life Sciences.

Öka informationsutbytet

Projektet finansieras av Vinnovas strategiska innovationsprogram Medtech4Health med branschorganisationen Swedish Medtech som projektägare. Den första fasen av projektet som avslutades den 17 juni har fokuserats kring hur man ska kunna öka informationsutbytet mellan olika vårdinformationssystem på ett tidseffektivt och besparande sätt.

Projektgruppen har bestått av representanter för företag som är verksamma i Sverige.

−Projektet har gått genom cirka 70 olika standarder för att komma fram till vilka standarder som kan vara aktuella för svensk sjukvård. StandIN bedömer att det är 18 internationella standarder som uppfyller kraven enligt projektdirektivet. StandIN ger dock inga direkta rekommendationer utan vårt uppdrag är att redovisa möjligheter att forma framtidens vårdinformationssystem med verksamhetens villkor och behov som utgångspunkt, säger Johan Lidén.

Intensivt och komplext

Hilkka Linnarsson, projektledare för StandIN och senior projektledare på Meditude, beskriver StandIN-projektet som mycket intensivt, inte minst med tanke på att 3R, som består av Stockholms läns landsting, Västra Götalandsregionen och Region Skåne, samt SUSSA, som utgörs av landstingen i Västerbotten, Västernorrland, Örebro, Sörmland och Blekinge, ville skynda på processen inför sina upphandlingar av vårdinformationssystem.

−Tidsplanen kortades därför ner två månader och under de fem månader som projektet har pågått har vi lyckats utföra ett arbete som normalt sett tar mycket längre tid i anspråk, säger hon.

Samtidigt tycker hon att det har varit kul att leda ett projekt som hon verkligen brinner för.

−Jag har själv en mångårig bakgrund som sjuksköterska och har kännedom om svårigheterna när informationen inte är tillgänglig när jag behöver den. Genom att underlätta klinisk dokumentation och informationsdelning över organisationsgränser och mellan olika system minimeras risken för missförstånd i kommunikationen, säger Hilkka Linnarsson.


Meditude, vårdens IT-kirurger, är ett konsultföretag med specialistkompetens i ledningsfrågor, verksamhetsutveckling och systemutveckling inom vård och omsorg.

Vi är medlemmar i branschorganisationen för medicinteknik Swedish Medtech och vi har kollektivavtal genom Almega IT&Telekomföretagen.


Meditude vidgar sina vyer för framtiden

Meditude AB, vårdens IT-kirurger, kommer att synas i olika offentliga sammanhang under våren och sommaren.

−Vi vill visa att vi finns för hälso- och sjukvårdsmarknaden och eftersom alla våra medarbetare arbetar med eHälsa och ledarskapsfrågor är det naturligt för oss att figurera i dessa sammanhang, säger Qemajl Imeri, expert inom IT i vården och VD för Meditude.

Föreläser på Vitalis

Den 5-7 april medverkar Meditude på Vitalis, Nordens ledande mötesplats inom eHälsa, på Svenska Mässan i Göteborg.

Mötesplatsen samlar över 3 000 deltagare som under tre dagar kan ta del av 170 föreläsningar och en utställning där leverantörerna demonstrerar sina produkter och tjänster.

Meditude kommer att ställa ut och medverka i två föreläsningar.

Den 6 april mellan klockan 9.30 och 10.00 kommer Qemajl Imeri tillsammans med Anette Guy-James och Mattias Agestam att föreläsa om bättre patientomhändertagande med minskad dubbeldokumentation i Stockholm och på Gotland.

Den 7 april mellan klockan 13.30 och 14.00, kommer Hilkka Linnarsson (Meditude) tillsammans med Håkan Nordgren att föreläsa om sitt projekt StandIN, som syftar till att ta fram förslag till urval av standarder för vård och omsorg för teknisk interoperabilitet.

Kvalitetsregisterkonferensen och Almedalsveckan

Den 12 april arrangeras Nationella Kvalitetsregisterkonferensen på Svenska Mässan i Göteborg.

Konferensen ger utrymme för erfarenhetsutbyte mellan bland annat register, vård- och omsorgsverksamheter, näringsliv och akademi.

−Där kommer vi att medverka på en utställningsarea tillsammans med vår uppdragsgivare Stockholms läns landsting och Kansliet för Nationella Kvalitetsregister. Vi kommer då att berätta om våra leveranser med direktöverföring från patientjournalen till olika kvalitetsregister, säger han.

Under vecka 27 arrangeras Almedalsveckan på Gotland och även då kommer medarbetare från Meditude att närvara.

−Eftersom vi jobbar med offentlig verksamhet är det viktigt att möta personer i ledande befattningar på alla nivåer. Almedalsveckan är en mötesplats där vi inom Meditude har möjlighet att utvidga vår arena gentemot våra kunder, säger Qemajl Imeri.


Meditude, vårdens IT-kirurger, är ett konsultföretag med specialistkompetens i ledningsfrågor, verksamhetsutveckling och systemutveckling inom vård och omsorg.

Vi är medlemmar i branschorganisationen för medicinteknik Swedish Medtech och vi har kollektivavtal genom Almega IT&Telekomföretagen.


Rutinerad eldsjäl som brinner för utveckling

Kerstin Ankargårds starkaste drivkraft har alltid varit att förändra hälso- och sjukvården till det bättre. Sedan snart ett år tillbaka arbetar hon som senior projektledare på konsultföretaget Meditude AB.

Kerstin Ankargård

Kerstin har 40 års erfarenhet av hälso- och sjukvård.

−Det var när jag jobbade som vårdbiträde på 1970-talet som jag såg den hierarkiska organisationen. Det var också då som jag bestämde mig för att läsa vidare till sjuksköterska så att jag kunde förändra och förbättra det patientnära arbetet genom att arbeta mer i team kring patienten, säger hon.

1982 var Kerstin klar med sin sjuksköterskeutbildning. Sju år senare började hon att arbeta på akutmottagningen på Södersjukhuset där hon så småningom började arbeta med kvalitetsutveckling vid sidan av sin ordinarie tjänst som sjuksköterska.

−Vi var en grupp bestående av tre sjuksköterskor, en undersköterska och en kurator som tog fram ett handlingsprogram för att ta emot kvinnor som levde med våld i en nära relation. Vi tilldelades kvalitetspris av Stockholms läns landsting för projektet som fick en stor betydelse för omhändertagande på akutmottagningen på SÖS.

Under åren har Kerstin varit involverad i flera prisbelönta kvalitets- och jämställdhetsprojekt och har även i egenskap som projektledare bland annat drivit fram en ny arbetstidsmodell för akutmottagningen på SÖS.

”Vi delade samma värderingar”

I februari 2015 blev Kerstin kontaktad av Qemajl Imeri, vd på Meditude AB, och han undrade om hon skulle kunna tänka sig att bli en del av företaget

−Jag märkte att vi delade samma värderingar och kände samtidigt att det var ett företag som hade stor potential för framtiden så jag behövde ingen lång betänketid för att tacka ja. Samtliga medarbetare, som alla har lång erfarenhet från hälso- och sjukvård, brinner för att skapa en bättre vardag för vård och omsorg.

Kerstin menar att digitaliseringen är ett stort steg i rätt riktning för att uppnå denna vision.

−Fram till i dag har det mesta varit inriktat på att bygga system för att överföra det som tidigare skedde manuellt till digitala system. Nu går vi steget vidare för att effektivisera och förenkla tillgången till vården. På så sätt äger vårdtagare sin egen information och kan söka vård på olika sätt utifrån var de befinner sig i livet. Det är en mycket spännande utveckling som kommer effektivisera vården på ett positivt sätt.

Lever som de lär

På Meditude vill medarbetarna leva som de lär. Därför har det inletts ett hälsoprogram där samtliga medarbetare får sätta upp sina personliga mål.

−Detta hälsoprogram stärker vår profil. Det märker vi inte minst under den pågående rekryteringsprocessen av nya medarbetare. Många av de som kommer hit på anställningsintervju tränar själva och följer vad vi gör för att förebygga ohälsa på vår blogg.

Kerstin har även en annan, lite speciell uppgift i företaget.

−Jag ska se till att alla har det roligt på jobbet. Glädje på arbetsplatsen leder till bättre prestationer och ökad produktivitet vilket i kombination med vår höga kompetens ska göra oss till en medspelare att räkna med när det gäller att ta fram nya digitala lösningar och stärka verksamhetsutvecklingen inom hälso- och sjukvården.


Meditude, vårdens IT-kirurger, är ett konsultföretag med specialistkompetens i ledningsfrågor, verksamhetsutveckling och systemutveckling inom vård och omsorg.

Vi är medlemmar i branschorganisationen för medicinteknik Swedish Medtech och vi har kollektivavtal genom Almega IT&Telekomföretagen.